KARA KÖPEK, KADIN VE DOMUZUN NAMAZI BOZMASI ÜZERİNE..

Bazı şaşkınlar sağda solda “hadisler kadını köpekle bir tutuyor” diye yaygara yapıp duruyor, bu konuya bir el atmak farz oldu.

Bir defa o sözkonusu hadis kadını bir nevi övmektedir. Lakin bazı şaşkınların hadislere bakarken hiç hikmet diye bir derdi olmadığı için, tam tersine hikmetsizlik, oryantalist bakış açısı gibi dertleri olduğu için bir araştırıp nedir diye görmek de istemezler.

Hadis şu.

Resulullah (sav) buyurdular ki: “Kişi, önüne semer kaşı kadar bir şey bırakmadan namaz kılarsa; (önünden geçtiği takdirde) siyah köpek, kadın, eşek namazını bozar…” Ebu Zerr’e dendi ki: “Siyahın kırmızıdan, beyazdan farkı nedir?” Şu cevabı verdi: “Ey kardeşimin oğlu! Sen bana, benim Resulullah (sav)’a sorduğum şeyi sordun. Efendimiz: “Siyah köpek şeytandır” buyurmuştu.”

Müslim, Salat 265, (510) Ebu Davud, Salat 110, (702) Tirmizi, Salat 253, (338) Nesai, Kıble 7, (2, 63) İbnu Mace, İkametu’s-Salat 38, (952)

 

Diğer bir rivayette şöyle gelmiştir: “Resulullah (sav) buyurdular ki: “Biriniz sütresiz olarak namaz kılarsa (önünden geçtiği takdirde) şunlar namazını bozar: Eşek, domuz, yahudi, mecusi, kadın… Namazın bozulmaması için onun önünden, bunların bir taş atımlık uzaktan geçmesi kifayet eder.” (Bir diğer rivayette şöyle denmişti: “Namazı, (önden geçen) hayızlı kadın ve köpek bozar.”)

Buhari, Salat 90, İlm 18, Ezan 161, Cezau’s-Sayd 25; Müslim, Salat 254, (504) Muvatta, Kasru’s-Salat 38, (1, 155) Ebu Davud, Salat 110, 113 (703, 704, 715, 716, 717) Tirmizi, Salat 252, (337) Nesai, Kıble 7, (2, 64, 65)

 

Dikkat ederseniz hadislerde bu işin “kasıtlı yapıldığı” vurgusu var. Mesela kara köpek şeytana işaret. Yahudi ve mecusi de yine kasıtlı yapma ihtimali çok fazla olan tipler. Ayette der ki: “İnsanlar içerisinde iman edenlere düşmanlık bakımından en şiddetli olarak yahudiler ile, şirk koşanları bulacaksın..” (Maide 82)

Peki kadın niye zikrediliyor o zaman? Çünkü kadın erkeğe göre çok daha dikkatli ve sakindir. Erkek çok hareketli ve dikkatsizdir, onun için. Kadın bu işi yapmışsa “kasıtlı yapma ihtimali fazladır” diyor yani dolayısıyla. Yoksa kasıtlı geçtiğinde erkek de şeytan olarak zikredilir, dikkat.

 

Resulullah (sav) buyurdular ki: “Sizden biri, halka karşı sütre olacak bir şeyin gerisinde namaz kılarken, biri önünden geçmeye kalkarsa ona mani olsun, ısrar ederse onunla mücadele etsin. Zira o, şeytandır.”

Buhari, Salat 100, Bed’ül-Halk 11

 

Yani erkek sütre olduğu halde, çok yakından bir defa geçecekken durduluyor, bir daha yeltendiğinde “şeytan” olarak zikrediliyor. O derece dikkatsiz ve hareketli. Kadın ise bir taş atımlık mesafeden geçtiği halde “kasıtlı” oluyor. Peki bu kadını övmek midir, yermek midir?

Daha doğrusu ne övmek ne yermektir. Bu, hayatın gerçekliğine de dair gayet tabii bir açıklamadır. Ama hayatın gerçekliğine değil, ille de yapmacık, ideolojik bir takım şeylere teslim olanlar bunu anlamayacaklardır.

Tabii kasıtsız durumlar için bu geçerli değil belli ki. Ama belli bir dikkat empoze edilmiş oluyor, anlamak isteyene.

Bir cevap yazın

*
= 5 + 3